Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη ...

... Ανάπτυξη που μόνο ο ενημερωμένος, ενεργός Πολίτης μπορεί να διεκδικήσει και να πετύχει !







Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ - Λύση μέσα από δημόσιο διάλογο με πολιτική ωριμότητα και ψυχραιμία




Δελτίο Τύπου
07/03/2013


ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
 Λύση μέσα από δημόσιο διάλογο με πολιτική ωριμότητα και ψυχραιμία

Παρακολουθούμε με θλίψη και αγωνία την κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ κατοίκων της Ιερισσού και αστυνομικών δυνάμεων.

Οι  σημερινές ενέργειες βίαιης καταστολής, από μέρους της αστυνομίας, σε αντίδραση που εκδηλώθηκε από ομάδα πολιτών του Δήμου Αριστοτέλη Χαλκιδικής ενάντια στην είσοδο  των αστυνομικών αρχών στην Ιερισσό, αλλά και η  βίαιη παρεμπόδισή της  στο έργο της αναζήτησης των δραστών του πρόσφατου εμπρησμού των μηχανημάτων της εταιρείας, είναι εξίσου καταδικαστέες.

Τα γεγονότα αυτά προκαλούν το δημόσιο αίσθημα, προσβάλουν τη δημοκρατία και καταπατούν κατάφωρα ανθρώπινα δικαιώματα.

Οι  τρομοκρατικές πράξεις και η βία, από όπου και αν προέρχονται  όχι μόνο δυναμιτίζουν και οξύνουν την εμπόλεμο κατάσταση στην περιοχή, αλλά  διαλύουν οριστικά και ίσως και αμετάκλητα τη  συνοχή μιας κοινωνίας,  που, σήμερα περισσότερο από ποτέ, έχει ανάγκη μιας βιώσιμης προοπτικής.

Ένα μάθημα που θα έπρεπε να έχει πάρει η κυβέρνηση, αλλά και το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, από αντίστοιχες περιπτώσεις οξύτατης αντιπαράθεσης με πολίτες (π.χ Κερατέα), είναι ότι κανένας σχεδιασμός, καμία επένδυση -ακόμα και η καλύτερη- δεν μπορεί να προχωρήσει με καταστολή και βία.

Υπάρχει μόνο ένας δρόμος, όσο χρονοβόρος και αν φαίνεται, η συναίνεση  !

Αυτό που χρειάζεται σήμερα η κοινωνία στην Χαλκιδική είναι ένας νηφάλιος και τεκμηριωμένος διάλογος για το μέλλον της περιοχής, την ανάπτυξη με άξονες την περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα.

Η τοπική κοινωνία πρέπει να έχει το λόγο που της αναλογεί για το ποια ανάπτυξη θέλει στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης της χώρας !

Οι πολίτες που αντιδρούν στην εξόρυξη χρυσού θα πρέπει να καταθέσουν στον δημόσιο διάλογο τις δικές τους τεκμηριωμένες προτάσεις για οικονομικές δραστηριότητες στην περιοχή που μπορούν να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στο άμεσο μέλλον, με σεβασμό στο περιβάλλον.

Έχουν όμως και την υποχρέωση να σεβαστούν τις αποφάσεις του συνόλου της τοπικής κοινωνίας σχετικά με το μέλλον της εξορυκτικής δραστηριότητας στην περιοχή, όπως αυτές θα εκφραστούν μέσα από τον δημοκρατικό διάλογο.

Καλούμε τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Δένδια να αποκλιμακώσει την ένταση στη περιοχή, με κάθε ενέργεια που θα εγγυάται ταυτόχρονα  την ασφάλεια και την προστασία OΛΩΝ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ

Καλούμε την ομάδα πολιτών που αντιδρά να επιδείξει σωφροσύνη και ψυχραιμία στρέφοντας τις διεκδικήσεις της σε γόνιμες, τεκμηριωμένες προτάσεις.

Οι λύσεις μπορούν να έρθουν μόνο μέσα από το δημόσιο διάλογο και τη συναίνεση, αρκεί να πρυτανεύσει πολιτική ωριμότητα από κάθε πλευρά, τόσο από την Κυβέρνηση ΚΑΙ την αντιπολίτευση, όσο και από τους πολίτες.



8 Μαρτίου 2013, 10:38 

Εξόρυξη χρυσού στη Χαλκιδική: 

Καταγγέλλει τη βία και απευθύνει έκκληση για διάλογο το CISD






Let's Do It Greece - Το CISD συμμετέχει με δράση στην αρχαία κοίτη του Ιλισσού

 

Το CISD συμμετέχει στο Πρόγραμμα ''Let's Do It Greece'' 



μια Διεθνή Καμπάνια που έχει ως βασικό σκοπό την ενεργοποίηση, σε ολόκληρη

την Ελλάδα, εθελοντικών οργανώσεων, συλλόγων, δήμων, υπηρεσιών, 

επιχειρήσεων, σχολείων και άλλων φορέων, 

ώστε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ να καταφέρουμε να πετύχουμε το μεγάλο στόχο, 

να καθαρίσουμε μέσα σε μία μόνο ημέρα από απλές περιοχές έως και σημαντικά

οικοσυστήματα της χώρας μας.

Η μέρα της δράσης για την Ελλάδα έχει καθοριστεί από τους συντονιστές της καμπάνιας 

και είναι την Κυριακή, 14 Απριλίου 2013.


ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΜΕ, ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΥΜΕ, ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ 

ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΙΤΗ ΤΟΥ ΙΛΙΣΣΟΥ ΚΑΙ 

ΤΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΕΡΑΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ ...



''Let's Do It Greece'' 

Δράση του Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη – CISD 

Καθαρισμός και Ανάδειξη της Αρχαίας Κοίτης του Ιλισσού
Υπεύθυνος: Iosif Effraimidis

Τόπος Συνάντησης Αγία Φωτεινή Ιλισσού 
Από 11:00 – 15:00 

11:00 – Προσέλευση και γνωριμία με των χώρο 

12:00 - Καθαρισμός

14:00 - Παρουσίαση Πρότασης και Στρατηγικής για την Ανάδειξη του χώρου 

14:30 Κέρασμα και συζήτηση.

Φωτογραφια της περιοχής στις αρχές του 20ου αιώνα 
πηγή-Τραυλός





ΓΙΑΤΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ !!!


Ο Ιλισός ή Ιλισσός ή Ειλισσός και σε επιγραφές του 5ου αιώνα π.Χ. Ηιλισός, (εξού και ήταν λέξη δασύτονη), είναι ο ένας από τους δύο ποταμούς της Αθήνας που πηγάζει από τις βορειοδυτικές πλαγιές του Υμηττού και διερχόμενος νοτιοανατολικά της αρχαίας Αθήνας καταλήγει στο Φαληρικό όρμο. 

Στην αρχαιότητα θεωρούνταν ιερός ποταμός. Στις όχθες του πίστευαν πως διέμεναν οι Μούσες προς τιμή των οποίων υπήρχε και βωμός με την ιδιαίτερη ονομασία "βωμός των Ιλισιάδων". Κοντά σ΄ αυτόν το βωμό υπήρχε πλάτανος "ευθαλής" όπου συνήθιζε να μεταβαίνει ο Σωκράτης με τους μαθητές του.

Σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία στο ποταμό αυτό ήλθε για να ξαποστάσει ο άνεμος Βορέας όταν αντελήφθη την όμορφη κόρη του Ερεχθέα Ωρείθυια, την οποία αρπάζοντας στις μεγάλες πτέρυγές του απήγαγε στο Σαρπηδόνιο ακρωτήριο της Θράκης. 

Επίσης κατά την παράδοση κοντά στο ποταμό αυτό τοποθετείται το μέρος όπου φονεύθηκε εκούσια ο φιλόπατρις Βασιλεύς της Αθήνας Κόδρος από τους Δωριείς.

Ο ποταμός κυλούσε κατά μήκος και εξωτερικά των τειχών της Αθήνας. Απέναντι από το Στάδιο, προκειμένου να υπάρχει πρόσβαση σε αυτό, υπήρχε πέτρινο γεφύρι με δυο τόξα, το οποίο καταστράφηκε στα τέλη του 18ου αιώνα. 

Στις όχθες και κατά μήκος του ποταμού υπήρχαν επίσης πολλά ιερά και δημόσια οικοδομήματα μεταξύ των οποίων το Ολυμπιείο, το Πύθιο, το Παναθηναϊκό στάδιο, το Ηρακλείο (Κυνόσαργες) κ.ά. Απέναντι δε από τη σημερινή εκκλησία της Αγίας Φωτεινής υπήρχε η κρήνη Καλλιρρόη, η μόνη κατά τον Παυσανία πηγή στην αρχαία Αθήνα με καλό και πόσιμο νερό.

Η κοίτη του άλλοτε ιερού ποταμού ξεκίνησε να καλύπτεται επί Μεταξά («Θάπτομεν τον Ιλισόν») στα τέλη της δεκαετίας του '30, από το ύψος της παλαιάς Σχολής Χωροφυλακής μέχρι την άλλοτε γέφυρα του Σταδίου για να δημιουργηθεί η σημερινή λεωφόρος Μιχαλακοπούλου, που παραχωρεί τη θέση της πίσω από το Χίλτον στην Βασιλέως Κωνσταντίνου μέχρι περίπου το Παναθηναϊκό Στάδιο. 

Από εκεί μέχρι της συμβολή της Βασ. Κωνσταντίνου με τη Βουλιαγμένης υπάρχει μικρό τμήμα ακάλυπτης κοίτης, παράλληλα με τη Βασ. Κωνσταντίνου προς την πλευρά του Ολυμπιείου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί αρχαιολογικός χώρος. Στη συνέχεια την κοίτη του ποταμού ακολουθεί η οδός Καλλιρόης. Οι εργασίες επικάλυψης του Ιλισού ολοκληρώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Από την αρχαιότητα και μέχρι τον 20ό αιώνα ο Ιλισός δεν εξέβαλε στη θάλασσα, αλλά ήταν παραπόταμος του Κηφισού, με τον οποίο συνέβαλε βόρεια του σημερινού Μοσχάτου. 

Κατά τη διάρκεια των έργων κάλυψης το ποτάμι εξετράπη και δημιουργήθηκε νέα κοίτη, κάτω από την Λεωφόρο Παναγή Τσαλδάρη στα όρια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας, η οποία εκβάλλει στο μεσον του Φαληρικού όρμου.







ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε.: Άμεση συμμόρφωση στην περιβαλλοντική νομοθεσία και απαγόρευση απόρριψης της σκουριάς στον Βόρειο Ευβοϊκό.




ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε.: 
Το CISD ζητά από ΥΠΕΚΑ και ΤΑΙΠΕΔ
Την 
Άμεση συμμόρφωση στην περιβαλλοντική νομοθεσία και 
Απαγόρευση απόρριψης της σκουριάς στον Βόρειο Ευβοϊκό.  

Αθήνα, 07.03.13
Α.Π.: 0045.00.Ε

 Προς: 
  1. τον Υπουργό ΠΕΚΑ, κ. Ευάγγελο Λιβιεράτο
  2. τον Αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ, κ. Σταύρο Καλαφάτη
  3. τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Τάκη Αθανασόπουλο 
Κοιν.:
  1. Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Πρόεδρο κ. Γεώργιο Ζανιά 
  2. Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, Πρόεδρο κ. Αρθούρο Ζερβό
  3. ΥΠΕΚΑ/ΕΓΕΠΕ, Ειδικό Γραμματέα, Κ. Μωϋσή Κουρουζίδη
  
Θέμα:  ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε. - Άμεση συμμόρφωση στην περιβαλλοντική νομοθεσία και απαγόρευση απόρριψης της σκουριάς στον Βόρειο Ευβοϊκό.  

Το CISD (Citizens’ Inspectorate for Sustainable Development - Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη - Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία), που ιδρύθηκε με σκοπό τη στήριξη του Έλληνα Πολίτη στις διεκδικήσεις του για μια ανάπτυξη που θα εγγυάται βιώσιμη οικονομία, κοινωνική συνοχή και προστασία του περιβάλλοντος, έχει εντάξει στις άμεσες δράσεις του την παρακολούθηση της συμμόρφωσης της εταιρείας ΛΑΡΚΟ στην κείμενη εθνική και ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.
Το CISD
  • υπογραμμίζει τη σοβαρότητα της διαμορφωμένης κατάστασης ιδιαίτερα κατά την κρίσιμη περίοδο της επικείμενης αποκρατικοποίησης της ΛΑΡΚΟ,
  • επισημαίνει ότι η εφαρμογή των όρων που περιλαμβάνονται στο σχετικό Σχέδιο Συμμόρφωσης (α.π. ΕΓΕΠΕ οικ. 2226/20.09.2011 έγγραφο «Επιβολή μέτρων συμμόρφωσης της εταιρείας ΓΜΜ ΑΕ ΛΑΡΚΟ με τους περιβαλλοντικούς όρους και την περιβαλλοντική νομοθεσία») είναι επιβεβλημένο να αποτελέσει υποχρέωση του νέου μετοχικού σχήματος αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος της σύμβασης πώλησης, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο Έλληνας Πολίτης.
  • θεωρεί ότι η φημολογούμενη διαίρεση της δραστηριότητας και των παγίων της ΛΑΡΚΟ, δεν πρέπει να αποτελέσει έμμεσο τρόπο μεταφοράς της παραπάνω υποχρέωσης σε μέρος της ΛΑΡΚΟ («κακιά ΛΑΡΚΟ») που θα παραμείνει στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.
Στη βάση αυτή το CISD ανησυχεί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ, ως κύριος  Μέτοχος της Εταιρείας, καθοδηγεί και ελέγχει τις σχετικές ενέργειες του Διοικητικού Συμβουλίου της ΛΑΡΚΟ όσον αφορά στα θέματα συμμόρφωσης, δεδομένου ότι η ΜΗ τήρησή τους θα έχει άμεσες και έμμεσες δυσμενείς επιπτώσεις στην αξία πώλησης της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΛΑΡΚΟ παράγει και εξάγει περί το 90% του διακινούμενου Νικελίου στην Ευρώπη, ενός ιδιαίτερα σημαντικού και στρατηγικού βιομηχανικού μετάλλου. Η εξέχουσα αυτή θέση της εταιρείας καθιστά την συνέχιση εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων λατεριτών ιδιαίτερα ελκυστική και ανταγωνιστική υπό τις πρόσφατα δημιουργηθείσες συνθήκες στο χρηματιστήριο μετάλλων.
Ωστόσο, η ΛΑΡΚΟ, που επί σειρά ετών λειτουργεί υπό καθεστώς προστασίας από το ελληνικό Δημόσιο, αγνόησε επί μακρόν τα ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και τις υποχρεώσεις της, που απορρέουν από τις περιβαλλοντικές άδειες που της χορηγεί το Κράτος, με συνέπεια να συμβάλλει δραματικά στη ρύπανση και στην περιβαλλοντική υποβάθμιση ευρύτερων περιοχών, τόσο στη Λάρυμνα, όσο και στην κεντρική Εύβοια.
Ειδικότερα:
  • Η ΛΑΡΚΟ εξακολουθεί να απορρίπτει 1 εκατομμύριο τόνων μεταλλευτικής σκουριάς τον χρόνο (από το εργοστάσιό της που βρίσκεται στη Λάρυμνα Φθιώτιδας) στον Βόρειο Ευβοϊκό κόλπο, κατά παράβαση της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και των δεσμεύσεων που απορρέουν από τη Σύμβαση της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου από τη ρύπανση και το Πρωτόκολλό της που έχει επικυρώσει η χώρα μας, με συνεχείς χαριστικές παρατάσεις αδειών που της χορηγεί το ΥΠΕΚΑ προκειμένου να μπορεί να λειτουργεί.
  • Η τελευταία παράταση απόρριψης των μεταλλευτικών σκουριών της ΛΑΡΚΟ στη θάλασσα (Βόρειος Ευβοϊκός), χορηγήθηκε με την α.π. Δ8/Γ/Φ.12.3α/8023/1194/ 11.06.2012 κοινή υπουργική απόφαση η οποία έληξε στις 28 Φεβρουαρίου 2013,  οπότε και έπρεπε να ενεργοποιηθεί η χερσαία απόθεση στο πρώτο κύτταρο του χώρου που αδειοδοτήθηκε με την ΚΥΑ 103252/18.10.2011, όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει με την 189039/23.02.2012 ΚΥΑ (στη θέση «ΛΙΑΒΔΑ Δήμου Οππουντίων»).
  • Η υποχρέωση αυτή δεν τηρήθηκε και το ΥΠΕΚΑ προχώρησε στην χορήγηση και νέας εξάμηνης παράτασης (μέχρι 28 Αυγούστου 2013) με την έκδοση, στις 26/2/2013, της ΚΥΑ με α.π. Δ8/Γ/Φ.12.3α/οικ.3742/621 για την απόρριψη των μεταλλουργικών σκουριών του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας, στον Ευβοϊκό κόλπο, κρίνοντας ότι η απρόσκοπτη λειτουργία του εργοστασίου της εταιρείας Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ, αποτελεί διαχρονικό κοινό αίτημα όλων των εμπλεκομένων, που στην παρούσα κρίσιμη χρονική συγκυρία είναι και Εθνική ανάγκη.
  • Η εταιρεία Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ υποχρεούται μέχρι και την 28η Αυγούστου 2013 να έχει ενεργοποιήσει τόσο το πρώτο κύτταρο, όσο και το σύνολο του χερσαίου χώρου στη θέση «ΛΙΑΒΔΑ ΟΠΠΟΥΝΤΙΩΝ»,
Το CISD επισημαίνει ότι η μη τήρηση των όρων της Δ8/Γ/ Φ.12.3α/ 8023/ 1194/11.06.2012 ΚΥΑ, που συναρτάται με τη δυνατότητα χερσαίας διάθεσης της σκουριάς, βαρύνει αποκλειστικά την ίδια την Εταιρεία, η οποία δεν μερίμνησε εγκαίρως να προβεί στην κατασκευή έστω του πρώτου κυττάρου στη θέση «ΛΙΑΒΔΑ ΟΠΠΟΥΝΤΙΩΝ», ώστε να το ενεργοποιήσει πλήρως εντός των χρονικών περιθωρίων που της είχαν δοθεί παρά τις σχετικές δεσμεύσεις της.
Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΚΑ όφειλε να έχει έγκαιρα επισημάνει την εν προκειμένω ολιγωρία της Διοίκησης της ΛΑΡΚΟ και να έχει προβεί στις προβλεπόμενες κυρώσεις αντί να εξαναγκασθεί να προχωρήσει σε μια νέα παράταση, που χαρακτηρίζεται «χαριστική» πράξη, κατά παράβαση της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά και της Διεθνούς Σύμβασης της Βαρκελώνης προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα της συνέχισης της λειτουργίας του εργοστασίου της στη Λάρυμνα, λειτουργία η οποία προφανώς σχετίζεται με την δυνατότητα διάθεσης των μεταλλουργικών σκουριών.
Το CISD επιπλέον, ανησυχεί ιδιαίτερα για την εντεινόμενη ρύπανση και υποβάθμιση του θαλάσσιου και χερσαίου χώρου καθώς και για τη επέκταση της σοβαρής περιβαλλοντικής ζημιάς στη Λάρυμνα και στη Μεσσαπία, αλλά και για την εντεινόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση από την μη τήρηση των όρων της ΑΕΠΟ που έχουν τεθεί για το εργοστάσιο στη Λάρυμνα.
Το CISD καλεί το ΥΠΕΚΑ
  1. να μην χορηγήσει πλέον καμία νέα παράταση απόρριψης της σκουριάς της ΛΑΡΚΟ στη θάλασσα,
  2. να παρακολουθεί συστηματικά την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων που έχουν διαδοχικά δοθεί, και ειδικότερα
  3. να ελέγχει την εφαρμογή του Σχεδίου Συμμόρφωσης που της επέβαλε, με το α.π. ΕΓΕΠΕ οικ. 2226/20.09.2011 έγγραφο («Επιβολή μέτρων συμμόρφωσης της εταιρείας ΓΜΜ ΑΕ ΛΑΡΚΟ με τους περιβαλλοντικούς όρους και την περιβαλλοντική νομοθεσία») το οποίο αφορά τόσο στη Λάρυμνα, όσο και στη Μεσσαπία.
Τέλος, το CISD ζητά από το ΥΠΕΚΑ να μας γνωρίσει το ταχύτερο δυνατό, και πάντως όχι πέραν του κατά το νόμο προβλεπόμενου διαστήματος, σχετικά με το βαθμό συμμόρφωσης της ΛΑΡΚΟ στα χρονοδιαγράμματα εφαρμογής των όρων που αναφέρονται στο με  α.π. ΕΓΕΠΕ οικ. 2226/20.09.2011 έγγραφο, τόσο για το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα, όσο και για τους χώρους εξόρυξης στη Μεσσαπία της Κεντρικής Εύβοιας, επισημαίνοντάς μας πόσοι έλεγχοι συμμόρφωσης έχουν διενεργηθεί και ποια είναι τα πορίσματα αυτών.
Το CISD θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και εφόσον διαπιστωθεί ότι η ΛΑΡΚΟ δεν συμμορφώνεται θα αναγκαστεί, πέραν άλλων σύννομων ενεργειών προς κάθε υπερκείμενη αρμόδια αρχή αλλά και ενδιαφερόμενο επενδυτή, να υποβάλλει αρμοδίως «Αίτημα Ανάληψης Δράσης» κατά το Π.Δ. 148/2009 για Περιβαλλοντική Ευθύνη.


Econews: 8 Μαρτίου 2013
 

CISD: η ΛΑΡΚΟ ρίχνει 1 τόνο σκουριάς ετησίως στο Βόρειο Ευβοϊκό – Τι προτείνει στο ΥΠΕΚΑ








Αίτημα Κήρυξης Δήμου Ερμιονίδας σε Καθεστώς Εκτάκτου Ανάγκης






Το  CISD, συνεχίζοντας τη συνεργασία με την Παρέμβαση Πολιτών Ερμιονίδας και την Περιφέρεια Πελοποννήσου, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στον Δεματοποιητή Κρανιδίου, μετά και την πρόσφατη πυρκαγιά που εκδηλώθηκε εκεί.


Η απουσία ρεαλιστικού σχεδιασμού και ενεργειών εκ μέρους του Δήμου Ερμιονίδας για τη διαχείριση των Αστικών Στερεών Απορριμμάτων (ΑΣΑ) του Δήμου δημιούργησε ένα σύνθετο  και χρονίζον πρόβλημα, με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, το οποίο βρίσκεται σε κατάσταση εκτός δυνατότητας ελέγχου.

Στο πλαίσιο αυτό το CISD απηύθηνε προς τις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες αίτημα με α.π. 0043.00.Ε /  07.03.13, σχετικά με την κήρυξη του Δήμου Ερμιονίδας σε καθεστώς Έκτακτης Ανάγκης ως εξής :


Προς
        1.       τον ΓΓ Αποκεντρωμένης Διοίκησης
              Πελοποννήσου, Δ. Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, κ. Εμμανουήλ Αγγελάκα
        2.       τον Περιφερειάρχη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, κ. Πέτρο Τατούλη
        3.       τον Δήμαρχο του Δήμου Ερμιονίδας, κ. Δημήτριο Καμιζή

Κοιν.:

  1.   Υπουργό Εσωτερικών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη
  2.    Αναπλ. Υπουργό ΠΕΚΑ κ. Σταύρο Καλαφάτη
  3.   ΥΠΕΚΑ/ΕΓΕΠΕ, Ειδικό Γραμματέα κ. Μωϋσή Κουρουζίδη
  4.   Προϊστάμενο Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ναυπλίου
  5.   Βουλευτή ΝΔ κ. Γιάννη Ανδριανό
  6.   Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημήτρη Κοδέλα
  7.   Βουλευτή ΠΑΣΟΚ κ. Γιάννη Μανιάτη

Σχετ.:
     α.        το έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος 3107/05.12.12
     β.        η με αρ. πρωτ. 1866/25.04.12 Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών
     γ.        το με αρ. πρωτ. 0021.00.Ε/14.12.12 έγγραφο του CISD προς την Π.Π.
     δ.        το με αρ. πρωτ. 0022.00.Ε/09.01.12 έγγραφο του CISD προς τον Δήμο Ερμιονίδας
     ε.        το με αρ. πρωτ. 2394/1098/23.01.13 έγγραφο της Π.Π.
   στ.      το με αρ. πρωτ. 0036.00.Ε/11.02.13 έγγραφο του CISD προς την Π.Π.
    ζ.        το με αρ. πρωτ. 0039.00.Ε/18.02.13 έγγραφο του CISD προς την Π.Π.
   η.        το από 18.02.13 Σχέδιο Δεσμευτικού Πλαισίου Ενεργειών


Θέμα: Κήρυξη Δήμου Ερμιονίδας σε Καθεστώς Εκτάκτου Ανάγκης
Οι πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν στην διαχείριση των Αστικών Στερεών Απορριμμάτων (ΑΣΑ) του Δήμου Ερμιονίδας, έφεραν το σύνθετο  και χρονίζον αυτό πρόβλημα σε κατάσταση εκτός δυνατότητας ελέγχου.
Αθροιστικό αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα ενεργειών ή απουσίας ρεαλιστικού σχεδιασμού και ενεργειών εκ μέρους του Δήμου Ερμιονίδας αποτελούν δύο γεγονότα:

  •      Η μέχρι πρόσφατα, πλημμελής λειτουργία του Δεματοποιητή Κρανιδίου, με αποτέλεσμα την σώρευση χύδην σύμμεικτων ΑΣΑ στον χώρο του με την μορφή άτυπου ΧΑΔΑ, με αποτέλεσμα την επικίνδυνη βλάβη του φυσικού περιβάλλοντος μέσω της ρύπανσης του εδάφους και του υδροφόρου ορίζοντα, που έχει λάβει εκτεταμένες διαστάσεις

  •        Η διακοπή της λειτουργίας του δεματοποιητή και ο αποκλεισμός του χώρου του για διάθεση επιπλέον σύμμεικτων ΑΣΑ από κατοίκους της περιοχής με αφορμή την εκδήλωση πυρκαγιάς από αυτανάφλεξη των σωρών των χύδην ΑΣΑ και αποτέλεσμα την αδυναμία συστηματικής συλλογής και επεξεργασίας/διάθεσης των συνεχώς νέων παραγόμενων ΑΣΑ.


Τα δύο αυτά γεγονότα οδηγούν ευθέως προς ένα μείζον πρόβλημα Δημόσιας Υγείας, που εξαιρετικά σύντομα είναι δυνατό να αναδειχθεί με απροσδόκητες επιπτώσεις αφενός στους μόνιμους κατοίκους του Δήμου αφετέρου στους εποχικούς παραθεριστές και επισκέπτες καθώς η τουριστική περίοδος αρχίζει σε σύντομο χρόνο.

Το CISD κρίνει ότι συντρέχουν οι λόγοι να προβεί τεκμηριωμένα σε Αίτημα Ανάληψης Δράσης προς τις αρμόδιες υπηρεσίες (εφαρμογή του ΠΔ 148/2009 για την Περιβαλλοντική Ευθύνη), κίνηση ωστόσο που θα προκαλέσει την οικονομική κατάρρευση του Δήμου Ερμιονίδας.

Για τον λόγο αυτό, ζητά

1.   από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων να αποδεχθεί την κρισιμότητα του προβλήματος και να κηρύξει τον Δήμο Ερμιονίδας σε Καθεστώς Εκτάκτου Ανάγκης ώστε να διευκολυνθούν οι απαιτούμενες άμεσες ενέργειες και χειρισμοί,
2.    από την Περιφέρεια Πελοποννήσου να προβεί στις ενέργειες αρμοδιότητάς της για την άμεση αντιμετώπιση της Κρίσης,
  1. 3      από τον Δήμο Ερμιονίδας να προβεί σε άμεσες ενέργειες που αφορούν αφενός στην επείγουσα συλλογή και σύννομη απομάκρυνση των παραγόμενων ΑΣΑ, αφετέρου στην εφαρμογή του Πλαισίου Ενεργειών (σχετικό η.) που έχει υποβληθεί σε αυτόν και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου με το (ζ.) σχετικό, με την επισήμανση ότι οποιαδήποτε μη σύννομη ενέργειά του θα ελεγχθεί άμεσα και θα επιφέρει, πλην άλλων, την εφαρμογή του ΠΔ 148/2009 με όλες τις σχετικές ποινικές και οικονομικές συνέπειες.

Λόγω του επείγοντα χαρακτήρα της κρίσης, το CISD θεωρεί ότι κάθε ενέργεια εκ μέρους των αποδεκτών του παρόντος εγγράφου είναι αναγκαίο να εκδηλωθεί σε χρονικό διάστημα μικρότερο των δέκα (10) ημερών.

Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2013

Μια κοινωνία μηδενικών αποβλήτων είναι εφικτή!

Στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων μια σημαντική πρόκληση αποτελεί η ενσωμάτωση της διαχείρισης στη γενικότερη διαχείριση των υλικών και ενεργειακών πηγών.


Κείμενο: Δρ. Κωνσταντίνος Αραβώσης *

Η διαχείριση αποβλήτων έχει υποστεί πολλές αλλαγές από την δεκαετία του ‘60 και έκτοτε. 

Ορισμένες από αυτές τις αλλαγές είναι: η ανάπτυξη της ιεράρχησης των αποβλήτων σαν βάση στρατηγικής για το σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων, ένας νέος προσδιορισμός της έννοιας των αποβλήτων που καλύπτει όλα τα υλικά προς απόρριψη, η χρήση νέων και εξελιγμένων τεχνολογιών, καθώς και μια σημαντική ανάπτυξη στον επαγγελματικό και βιομηχανικό τομέα, με αύξηση των παραγόμενων αποβλήτων. 

Πίσω από τις αλλαγές αυτές, υπάρχουν πολλά νέα, κοινωνικά και επιστημονικά πρότυπα ανάπτυξης. 

Παρατηρείται η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για περιβαλλοντική προστασία και τη βελτιωμένη διαχείριση των εξαντλήσιμων φυσικών πόρων, η γρήγορη αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού και της αστικοποίησης, η ανάγκη για υποστήριξη των αναπτυσσόμενων χωρών, η στροφή προς καταναλωτικές κοινωνίες βασισμένη στην παγκοσμιοποίηση, νέες καινοτομίες σε υλικά και προϊόντα και η ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών που επέτρεψε την άμεση διαθεσιμότητα πληροφοριών στο κοινό. 

Ήδη κατά την δεκαετία του ’70, οι πιο ανεπτυγμένες, βιομηχανικά, χώρες ανταποκρίθηκαν πολιτικά στα πρότυπα αυτά, εντάσσοντας την εξυγίανση και την περιβαλλοντική προστασία και κάποιες πρακτικές ανακύκλωσης και επανα-χρησιμοποίησης, στην σύγχρονη διαχείριση αποβλήτων. Οι σύγχρονες πρακτικές διαχείρισης αποβλήτων, αποτελούν πλέον κλειδί για την επίτευξη της αειφορίας για όλες τις προηγμένες χώρες.

Μια νέα νομοθεσία

Η νέα Οδηγία Πλαίσιο για τα Στερεά Απόβλητα, που εκκρεμεί να υιοθετηθεί και στο εθνικό μας δίκαιο (η προθεσμία ήταν για το τέλος του 2010) θέτει νέους στρατηγικούς και ποσοτικούς στόχους και αναδιαμορφώνει το τοπίο. 

Τίθεται στόχος ανακύκλωσης 50% μέχρι το 2020. 

Θεσμοθετείται διακριτή διαχείριση των οργανικών αποβλήτων (χωριστή συλλογή στην πηγή των οργανικών). Τίθενται κριτήρια τέλους ζωής των αποβλήτων, τίθενται κριτήρια για το τι είναι απόβλητο. Ιεραρχείται η ενεργειακή αξιοποίηση πριν την ταφή (θερμική ή αναερόβια επεξεργασία). 

Προσδιορίζεται η αποτέφρωση με βάση την ενεργειακή απόδοση(>0,65 για νέες εγκαταστάσεις). 

Θεσμοθετείται η ιεραρχία στη διαχείριση των απορριμμάτων, με πρώτο σκαλί την πρόληψη και, μάλιστα, μας ζητείται εθνική στρατηγική έως το 2013. 

Η ιεράρχηση στην διαχείριση των αποβλήτων τοποθετεί την πρόληψη ως πρώτη προτεραιότητα και την τελική διάθεση υπολειμμάτων σε ΧΥΤΥ ως τελευταία. 

Η χωριστή διαλογή και η ανακύκλωση απορριμμάτων θα πρέπει να έχει προτεραιότητα, όπου αυτό είναι περιβαλλοντικά και οικονομικά εφικτό. 

Τα εναπομείναντα υλικά, που δεν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ή ανακυκλωθούν πλήρως, θα πρέπει να υποστούν την, δυνατόν φιλικότερη προς το περιβάλλον, επεξεργασία. 

Τα απόβλητα, αντί να στέλνονται προς ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ, θα πρέπει να ανακτώνται και να εξυπηρετούν χρήσιμους σκοπούς, αντικαθιστώντας άλλους πόρους της ευρείας οικονομίας.

Επιπλέον, δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη χωριστή συλλογή τουλάχιστον για το χαρτί, μέταλλο, πλαστικό, γυαλί έως το 2015, όπου αυτό είναι τεχνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά εφικτό και όπου αυτό είναι ενδεδειγμένο για να επιτευχθούν τα αναγκαία ποιοτικά πρότυπα στους αντίστοιχους τομείς. Τα ανακυκλώσιμα θα πρέπει να συλλέγονται σε ξεχωριστό κάδο από τα οργανικά σε όλη την Ελλάδα.


Πρόληψη: η κρίσιμη μάχη

Μια νέα διάσταση έχει λάβει η πρόληψη αποβλήτων αφού απαιτείται να καταρτιστούν σχέδια πρόληψης παραγωγής αποβλήτων έως το 2013 με στόχους πρόληψης ποιοτικούς και ποσοτικούς, καθώς και μέτρα πρόληψης, όπως π.χ. προώθηση πράσινων προμηθειών. 

Αναφερόμαστε σε δύο βασικούς και διακριτούς άξονες, στην μείωση παραγωγής απορριμμάτων: τη βιομηχανία και τον καταναλωτή. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε για ποσοτικούς στόχους στην πρόληψη, όπως, για παράδειγμα, στην ανακύκλωση, διότι δεν έχουμε σαφή εικόνα για την ποσότητα των απορριμμάτων που παράγουν τα ελληνικά νοικοκυριά. 

Ωστόσο, αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι πριν από την τωρινή, οικονομική κρίση, οι ποσότητες στην Ελλάδα αυξάνονταν κατά περίπου 3% ετησίως, κάτι που δεν μπορεί να συνεχιστεί αν θέλουμε να μιλάμε για αειφόρο διαχείριση. 

 Στη βιομηχανία έχει επιτευχθεί πρόοδος στη μείωση, χωρίς να υπάρχει κεντρική εθνική πολιτική. Το δρόμο ανοίγουν οι πολυεθνικές εταιρείες που έχουν ήδη προχωρήσει σε αξιολόγηση του κύκλου ζωής των προϊόντων τους, ενώ αναζητούν υλικά πιο φιλικά προς το περιβάλλον λόγω των κινήτρων που παρέχονται. 

Η πολιτεία πρέπει να δώσει το σωστό σήμα στην αγορά. Δεν πρέπει να δοθεί βάση στον έλεγχο, αλλά κυρίως στην καθοδήγηση. Θα πρέπει για παράδειγμα, να μπούμε σε μια συζήτηση για το επίπεδο της οικονομικής εισφοράς μιας βιομηχανίας στη διαχείριση των αποβλήτων ανάλογα με την παραγωγή της ή για τη σταδιακή απαγόρευση των υλικών που είναι επικίνδυνα. Συνήθως ο Έλληνας καταναλωτής προτιμά να αγοράσει μια νέα συσκευασία, παρά ανταλλακτικό. Ένα μεγάλο κομμάτι σπατάλης που θα μπορούσε επίσης, στο πλαίσιο αυτό, να αποφευχθεί είναι τα απόβλητα από το φαγητό, όπως επίσης τα προϊόντα που πετάμε χωρίς να έχουν χαλάσει, λόγω της ενδεικτικής ημερομηνίας κατανάλωσης (best before) στις συσκευασίες τους. Συμπερασματικά, η Οδηγία Πλαίσιο είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς βάζει σε νομικά δεσμευτικό κείμενο πολλά ζητήματα που μέχρι τώρα είχαν υιοθετηθεί μόνο σε επίπεδο μη δεσμευτικών πολιτικών.

Τι πρέπει να κάνουμε

Ενώ συζητούσαμε, ως πρόσφατα, στην Ελλάδα για το πώς θα κλείσουμε τις χωματερές και θα τις αντικαταστήσουμε με χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων (ΧΥΤΑ), αποδεικνύεται ότι ήδη η φιλοσοφία της Ε.Ε. έχει προχωρήσει προς την κατεύθυνση της ιεράρχησης της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, με την ταφή των απορριμμάτων να βρίσκεται τελευταία στην λίστα. 

Οι άλλες προηγμένες χώρες της Ε.Ε. ήδη προπορεύονται, τουλάχιστον μια δεκαετία. Η πρόληψη δεν έχει αρχίσει να μας απασχολεί παρά μόνο ως ρητορική, η ανακύκλωση προχωρά αλλά υπολείπεται των στόχων, ενώ η επεξεργασία των απορριμμάτων έχει ‘κολλήσει’. Η χωροθέτηση εγκαταστάσεων ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, οι τεχνολογίες επεξεργασίας τους και η χρηματοδότηση των σχετικών έργων, δεν έχουν ακόμη ξεκαθαριστεί ως θέματα από την κυβέρνηση. 

Είναι χαρακτηριστικά τα παραδείγματα της Πελοποννήσου όπου η πρόοδος υλοποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ) είναι μηδενική, καθώς και της Αττικής, όπου, παρά το γεγονός ότι παράγει το μεγαλύτερο αριθμό αστικών απορριμμάτων στην χώρα, τα έργα του περιφερειακού της Σχεδιασμού προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. 

Τα νέα δεδομένα που επιβάλλει ο ‘Καλλικράτης’ είναι βέβαιο ότι θα εντείνουν τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των ΠΕΣΔΑ, ενώ ενισχύουν την αβεβαιότητα για την λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ).

Οι εξελίξεις και οι νομοθετικές απαιτήσεις της Ε.Ε. καθιστούν επιτακτική, πλέον, την ανάγκη να προχωρήσουν τα απαιτούμενα έργα για την διαχείριση των απορριμμάτων στην χώρα μας, με βάση έναν νέο εθνικό σχεδιασμό, έτσι ώστε ως το 2013, οπότε και θα πρέπει ήδη, σύμφωνα με την οδηγία πλαίσιο για τους ΧΥΤΑ, να εκτρέπονται 50% των βιοαποδομήσιμων  αποβλήτων, να επιτύχουμε τον στόχο αυτόν. Διαφορετικά, νέα εξοντωτικά πρόστιμα, αντίστοιχα αυτών για τις ανεξέλεγκτες ανοικτές χωματερές – ΧΑΔΑ, μας περιμένουν. 

 Η οικονομική κρίση δυσκολεύει την χρηματοδότηση των έργων από ιδιωτικούς φορείς, μέσω ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης, τα κονδύλια των δημοσίων επενδύσεων είναι ελάχιστα, ενώ και το ΕΣΠΑ καθυστερεί απελπιστικά λόγω έλλειψης προφανώς της δημόσιας συμμετοχής. Κρίνοντας από την ως τώρα πορεία των έργων, δεν πρέπει να είμαστε πολύ αισιόδοξοι. Το μόνο που εμπνέει αισιοδοξία, είναι η εμπειρία μας με τα έργα των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου αποδείχτηκε - και μάλλον είναι χαρακτηριστικό της νοοτροπίας και του τρόπου λειτουργίας μας - ότι όταν η κατάσταση φθάνει στο απροχώρητο, τότε μόνο ενεργοποιούμαστε. Στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, η ώρα αυτή έχει φθάσει.
-------------------------------------------------------

* Λέκτορας ΕΜΠ, Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΕΔΣΑ).



Σημαντική Ημερίδα και σεμινάριο 6 πράσινων ευρωβουλευτών στις Βρυξέλλες 

(Πέμπτη 7/3, 10.30-14.00 και 16.00-19.30 ώρα Ελλάδας)

Με πρωτοβουλία 6 Πράσινων ευρωβουλευτών, ανάμεσά τους και ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος, και τη συμμετοχή κορυφαίων εκπροσώπων πετυχημένων παραδειγμάτων “μηδενικών αποβλήτων” σε διάφορες περιοχές, του Επιτρόπου Περιβάλλοντος, 9 ευρωβουλευτών από 9 διαφορετικές χώρες και 3 πολιτικές ομάδες, διοργανώνεται τη Πέμπτη 7 Μαρτίου, ημερίδα στο Ευρωκοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες, σχετικά με τις πολιτικές μηδενικών αποβλήτων.

Η οικονομία μας στηρίζεται στην κατασπατάληση των φυσικών πόρων και δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα απόβλητα.

Όμως, μια κοινωνία χωρίς απόβλητα είναι εφικτή! 

Μπορούμε να μειώσουμε τα απόβλητα μας κατά 80-90% έως το 2020 αλλά θα πρέπει να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες που μας αναλογούν. Αυτό που χρειάζεται να κάνουμε άμεσα είναι δραστική μείωση των απορριμμάτων με πολιτικές πρόληψης, και επαναχρησιμοποίησης, καθώς και να ενισχύσουμε την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση.

Οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται με την επαναχρησιμοποίηση είναι 50πλάσιες σε σχέση με την ταφή,ή την καύση.

Για την Ελλάδα υπολογίζονται 11.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2020 με επενδύσεις 275 εκ. ευρώ ετησίως σε προγράμματα εναλλακτικής διαχείρισης/ κομποστοποίησης, ποσό υποπολλαπλάσιο των αναγκαίων υποδομών βιοξήρανσης και καύσης που προωθούνται συστηματικά σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας μέσω ΣΔΙΤ.

Το πρόγραμμα της ημερίδας περιλαμβάνει παρουσιάσεις από

Τον Ευρωπαίο Επίτροπο για το Περιβάλλον, Janez Potocnik,
Τον Δήμαρχο της Ιταλικής πόλης Capannori, Giorgio del Ghingaro, της πρώτης Ευρωπαϊκής πόλης που δεσμεύτηκε να εφαρμόσει την πολιτική μηδενικών αποβλήτων μέχρι το 2020
Την Υπουργό Περιβάλλοντος της Βασκικής περιφέρειας Gipuzkoa,IñakiErrazkin,
Εκπροσώπους του πανευρωπαικού δικτύου “ZeroWasteEurope” (Μηδενικά Απόβλητα Ευρώπη”)
ΕκπροσώπουςτωνδιεθνώνΜΚΟFriends of the Earth Europe(Φίλοι της Γης) καιEuropean Environmental Bureau(Ευρωπαϊκό Γραφείο Περιβάλλοντος) καθώςκαιτουΙνστιτούτουCradle to Cradle Products Innovation
Εκπροσώπους φορέων που θα παρουσιάσουν καλά παραδείγματα και βέλτιστες πρακτικές σε ό,τι αφορά τις πολιτικές μηδενικών αποβλήτων στο σπίτι, στο γραφείο, στα ρούχα, στην επαναχρησιμοποίηση υλικών και τη διαχείριση ηλεκτρονικών αποβλήτων.
Τους ευρωβουλευτές Raül Romeva (Ισπανία, Πράσινοι), Νίκος Χρυσόγελος (Ελλάδα, Πράσινοι), Reinhard Bütikofer(Γερμανία, Πράσινοι), Judith Merkies (Ολλανδία, Σοσιαλιστές & Δημοκράτες), Margrete Auken (Δανία, Πράσινοι), Andrea Zanoni (Ιταλία, Φιλελεύθεροι), Bas Eickhout (Ολλανδία, Πράσινοι), Ana Miranda (Ισπανία, Πράσινοι), Philippe Lamberts(Βέλγιο, Πράσινοι),

Μετά το τέλος της ημερίδας θα προβληθεί η ταινία για τα σκουπίδια, ιδιαίτερα στους ωκεανούς, "Trashed", παραγωγή του γνωστού ηθοποιού JeremyIrons, σε σκηνοθεσία της CandidaBrady και μουσική του έλληνα μουσικού Vangelis, Βαγγέλη Παπαθανασίου, με την παρουσία του παραγωγού και της σκηνοθέτιδας.